piątek, 6 września 2013

Lekcja 6 – Nauka akordów Cz.1

W tej lekcji tak jak zapowiadałem oderwiemy się trochę od melodii ponieważ ciągła nauka jednostajnej rzeczy staje się nudna, a mi na tym nie zależy aby ten piękny instrument was nudził przeze mnie a dodatkowo zależy mi na tym aby miło czytało się to co pisze. Ta lekcja składać się będzie z 2 części, 1 cześć będzie o podstawowych akordach wymienię i opiszę kilka przy pomocy których można zagrać większość piosenek. Reszta akordów będzie umieszczona w części 2 która pojawi się w regularnym odstępie jak inne  artykuły.

Co to jest akord ? Choć odpowiadałem na to pytanie zagłębie się w ten temat troszkę bardziej.
Z języka francuskiego „acco’rd”  znaczy - zgoda,  współbrzmienie przynajmniej trzech różnych dźwięków.



Następnym pytaniem jakie należy zadać to, Skąd się bierze nazwa danego akordu ?
Tu sprawa jest dość prosta i spróbuje to łatwo wytłumaczyć, nazwa danego akordu wywodzi się od tak zwanej „prymy” czyli łatwo mówiąc dźwięku na bazie którego ten akord jest zbudowany, tu na przykład Akordy C-Dur oraz C- Moll są zbudowane na prymie czytaj na bazie dźwięku ( C ).
Często możecie się też spotkać z różnymi nazwami Akordu np. w jakaś piosenka jest strasznie popularna znaleźliście dwa zapisy akordów i w jednym z nich jest akord Cis a w drugim Des który zapis wybrać i który jest prawidłowy ? A tu okazuje się, że obydwa są prawidłowe bo to ten sam akord dzieje się tak ponieważ niektóre akordy mają dwie nazwy Np. Cis/Des  udziwnienie to bierze się z tond, że niektóre dźwięki są podwójnie nazywane np. Cis/Des a skoro są bazą akordu to i taki akord może nazywać się podwójnie.
Ciekawostką o której już wspominałem ale warto o niej przypomnieć jest to, że w Notacji amerykańskiej dźwięk ( h ) i akord H oznacz się literą ( b ) i B

Typy akordów – Informacją numer jeden i to chyba najważniejszą jest fakt, że podstawą akordu zawsze jest Trójdźwięk. Wyróżniamy Trójdźwięki: Durowe, Molowe oraz Zmniejszone i Zwiększone.
Drugą informacją może być dla nas sposób zapisu akordu można to robić na kilka sposobów np. Akord C- Dur, C-Moll, C-zm, C-zw możemy też akord C- dur zapisać jako dużą literę „ C „ natomiast akord C- moll jako małą literę „ c „.
Trzecią informacją jest to, że do podstawy akordu czyli minimalnie trzech dźwięków możemy dodawać dodatkowe dźwięki w ten sposób powstanie np. akord z czterech, pięciu czy sześciu dźwięków.
Jeśli chodzi o to jak ułożyć palce w przypadku danego akordu ułatwimy sobie życie, będziemy używać numeracji placów tak jak to było do tej lekcji z małym dodatkiem w postaci „łuku” takie oznaczenie łączące dwa kółeczka na rysunkach które są zamieszczone niżej oznacza, że palce kładziemy w poprzek gryfu. Rysunki zostały opisane cyferkami, więc układamy palce tak jak na obrazku pamiętając o numeracji i wszystko staje się łatwe – przynajmniej w czytaniu a dalsze czynności przyjdą same ponieważ są tylko kwestią ćwiczeń i czasu.

Chciałbym wam tylko przypomnieć  jeszcze raz bardzo ważną kwestię.
Jeśli szukacie akordu Des to identycznie zbudowanym akordem jest Cis. Tak samo jest z akordami Es –Dis, Ges – Fis, As – Gis, Ais - B. PAMIĘTAJCIE O TYM.
Jeszcze pozostaje kwestia uderzania w struny podczas złapanego akordu a więc tak dziś powiem tylko że uczyć się będziemy bić na 4/4 i na 3/4,  więcej wam o nich opowiem w Części 2 tej lekcji. No ale żebyście mogli mi tu ćwiczyć to jeszcze takie proste ćwiczonko weźcie gitarę i przesuńcie kostkę powoli tak aby wybrzmiały wszystkie struny i powtarzajcie to tak długo aż będzie to czynność płynna i każdy dźwięk będzie tak samo intensywny, a gdy nauczycie się trzymać dany akord złączcie oby dwie czynności w jedną i powinno być idealnie.
No i dochodzimy do końca tej lekcji czyli ćwiczeń praktycznych na pierwszy ogień pójdą chyba najbardziej podstawowe akordy czyli C – Dur d - Moll a – Moll i e – moll akordy te wykorzystamy w części 2 tej lekcji do nauki trzech piosenek przy okazji zrobimy bicia gitarowe.

Więc tak jak mówiłem pamiętamy tylko o numeracji palców która jest taka sama jak do tej pory
Pierwszy akord: C – Dur.





Jak widzimy tak łapiemy, przy tym akordzie dodam mały opis jak to zrobić. A wiec palec 1 lewej ręki na strunę 2 na progu pierwszym, 2 palec na strunę 4 na drugim progu  palec 3 na strunę 5 na trzecim progu

Drugi akord: d- Moll.




Trzeci akord a – Moll




Czwarty akord e – mol


Gdy nauczycie się chwytać te akordy spróbujcie przechodzić pomiędzy nimi na początku nie będzie to zbyt płynne i ładnie brzmiące ale z czasem i to nie długim zacznie brzmieć co raz lepiej proponuje wam abyście kolejno tak jak są wymienione te akordy spróbowali je zagrać razem czyli np. C-Dur, D – Moll, a – Moll, e – Moll w następnej Lekcji zaczniemy uczyć się dwóch piosenek myślę, że te ćwiczenia sprawią wam dużo radości i nie będziecie mieć mi za złe, że je wybrałem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz