środa, 21 sierpnia 2013

Lekcja 5 – Cztery Gamy Cz.1


Ta Lekcja jest bardzo ważna ponieważ kończy na pewien czas lekcje typu ścieżki melodyczne, po tej lekcji można będzie się spodziewać, że lekcja 6 będzie o akordach i będzie to dłuższa lekcja gdyż po niej będziemy ćwiczyć na podstawie kilku piosenek z śpiewnika a w między czasie pokażą się pewnie jakieś artykuły w zakładce (Nowości, artykuły, recenzje ) z tego względu, że jest całkiem pusta.

A więc tak wszystko zaczyna się od tego zdjęcia poniżej 




No i teraz o co chodzi ? Do tej pory znaliście tylko dźwięki podstawowe czyli E-B(h)-G-D-A-E. Na zdjęciu wyżej widać, że dźwięki te się nie tylko powtarzają ale są jakieś inne np. F czy F#. W gruncie rzeczy łatwo się tego nauczyć ponieważ występują zawsze w tej samej kolejność na każdej strunie tylko z „przesunięciem” np. na strunie E1 pierwszym dźwiękiem jest dźwięk E potem tak jak widzimy F-F#-G-G#-A-A#-H-C i tu się zatrzymam.
Teraz gdy widzieliśmy kilka dźwięków z struny E1 zerknijmy na strunę B2(h) zauważyć można, że tu pierwszym dźwiękiem jest dźwięk B a kolejnym C czyli przesunięci jest o 7 dźwięków tzn. o E- F-F#-G-G#-A-A#
I to właśnie jest to „przesunięcie” na strunie G3 będzie identycznie następnym dźwiękiem będzie dźwięk G# i tak dalej. W łatwy sposób można szybko znaleźć dźwięk na gryfie przynajmniej na początku. A Teraz powróćmy do sedna Gamy. Najważniejszą jest chyba Gama C-Dur składająca się kolejno z dźwięków
C-D-E-F-G-A-H-C  Na niżej zamieszczonych zdjęciach widać wszystkie dźwięki należące do tej gamy, czyli zdjęcie 1 gdzie widzimy rozmieszczenie dźwięków po całym gryfie oraz pierwszą pozycje tej gamy na zdjęciu 2.

 



Zdjęcie 1






Zdjęcie 2



Jak zagrać Gamę C-Dur ….
To chyba tyle jeśli chodzi o gamę C- Dur istnieją jeszcze inne gamy których nie będę tak dokładnie opisywał jak je zagrać ponieważ teraz to nie będzie nam potrzebne powrócę do nich przy innej okazji, a mam już w głowie dla nich zastosowanie. Przedstawię wam tylko te gamy w formie zdjęci jeśli macie ochotę możecie się ich uczyć powinniście dać rade sami, uważajcie tylko na poprawne ułożenie palców lewej ręki. A wiec przedstawię wam je tylko w formie zdjęć:
Gama G - Dur:
 








                                                                         Gama E -Moll:







Gama A- Moll



Co do gam, jak widać niektóre gamy składają się tak jak by z dwóch takich samych gam. Muszę wam jeszcze dziś powiedzieć, że gamy można łączyć ze sobą a na dodatek każdej gamie Durowej odpowiada gama Molowa. Ta lekcja jest zaledwie wstępem do tematu Gam wrócimy jeszcze do niego w części 2 tej lekcji, która ukaże się trochę później oraz w artykułach o tworzeniu własnej muzyki bo do tego potrzebne będą nam gamy, tymczasem czekają nas Akordy




Właśnie została dodana 5 lekcja cz-1, lekcja mówiąca o gamach zapraszam serdecznie na Gitara-Rockowo 
http://gitara-rockowo.blogspot.com/2013/08/lekcja-5-cztery-gamy-cz1.html


Arkady.

3 komentarze:

  1. Bardzo ciekawie napisane można się wiele nauczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Popracuj nad językiem wypowiedzi. Brak przecinków bardzo przeszkadza w czytaniu tekstu, podobnie jak ogrom powtórzeń. Przecinki stawiamy przed "ponieważ", "ale", "bo", w Twojej wypowiedzi wielu z nich brakuje. Tworzysz zdania wielokrotnie złożone, które tracą sens, nie bój się używania kropek. Pojawiają się błędy ortograficzne, szczególnie zwracaj uwagę na końcówki typu "ą", "ę". W konsekwencji rzutuje to negatywnie na odbiór bloga.

    Jeśli chodzi o część merytoryczną to główną sprawą jest przedstawienie przez Ciebie dźwięków strun jako dźwięków podstawowych. 12 półtonów, które tworzą oktawę, począwszy od C, przez Cis, D i tak dalej to są właśnie te bazowe dźwięki. F lub Fis nie są dziwne. One są najbardziej normalnymi w świecie nutami. Wspominasz wielokrotnie o "przesunięciach". Sądzę, że jest to już najwyższy czas na przedstawienie prawdziwej ich nazwy, czyli "interwały". Są one jednym z najbardziej istotnych aspektów w teorii muzyki. Do tego w pewnym miejscu swojego artykułu używasz określenia "przesunięci jest o 7 dźwięków" - to właśnie jest interwał. Odległość siedmiu półtonów. Widzę również, że zaczynasz przedstawiać swoim czytelnikom geometrię interwałową gryfu gitarowego. Jest to dobre, jednak postaraj się to wytłumaczyć w sposób łatwy i zrozumiały, używając przy tym fachowej terminologii. Nie wolno nikomu wpajać od samego początku złych nawyków. Gama C-dur nie jest gamą najważniejszą. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że stanowi najmniej używaną część teorii muzyki. Owszem, jest często stosowana, jednak jedynie w przypadku początkujących. Wspomniałeś również o tym, że każdej gamie durowej odpowiada molowa. Tutaj niestety musimy zagłębić się zarówno w skalę jak i tonację oraz powiedzieć, że równoległa gama molowa do durowej jest oparta na innej tonice.

    OdpowiedzUsuń
  3. Eeeee! ciekaie piuszesz ale nie sposób cię zrozumieć jeśli ktoś jest początkujący w muzyce :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń