poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Lekcja 5 - Cztery gamy Cz.2



Chciałbym tylko dodać, że ta lekcja jest nie jako lekcją dodatkową „ rozszerzającą” na początku nie trzeba się jej przymusem uczyć ale było by dobrze i nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań pojawią się tu następne gamy takie jak gama A-Dur i fis Moll,     . 
Choć wiem, że w poprzedniej lekcji obiecywałem, iż kolejne będą akordy, zostałem przekonany po dłuższych namowach, że takie coś stworzy bałagan i może namieszać i zniechęcić, być może to i prawda sam się nad tym długo zastawiałem co jest lepsze? Wysnułem wniosek, że jako jedna cała lekcja było by to zbyt nudne męczące i przytłaczające wiec postanowiłem dodać część pierwszą a po lekcjach z  akordami część drugą ale faktycznie mogło by to strasznie nabałaganić i trochę dziwnie by wyglądało. 
Dlatego ja proponowałbym osobom które chcą to przeczytać i się tego nauczyć zrobić to ponieważ wiadomości te mogą w przyszłości się przydać i nie ukrywam dużo osób które ominie te część teraz powróci do niej za kilkanaście lekcji robiąc sobie bałagan, jeśli ktoś nie chce tego się teraz uczyć bo zanudził się poprzednią lekcją może jej nie ćwiczyć i poczekać do następnej lekcji o akordach która pojawi się jako następna. 
Podczas tej lekcji spróbuję wam wytłumaczyć trochę bardziej co to gama i skąd się bierze, omówić budowę gamy. Nie ukrywam lekcja ta będzie wstępem do artykułu o tworzeniu własnych piosenek które ukażą się też w kilku częściach tylko jeszcze nie wiem kiedy.




Gama A – Dur





 Gama fis – Moll




Zestawienie Gam:

Gamy Durowe                            Gamy Mollowe
c - d - e - f - g - a - h - c                     a - h - c - d - e - f - g - a
g - a - h - c - d - e - fis - g                 e - fis - g - a - h - c - d - e
a - h - cis - d - e - fis - gis - a            fis - gis - a - h - cis - d - e - fis

Chcę wam jeszcze powiedzieć , że każdej gamie Durowej odpowiada gama Mollowa. 
W zestawieniu powyżej znajdują się wszystkie gamy które pokazałem wam w obu częściach tej lekcji, jeśli dobrze się przyjrzycie to zauważycie, że gamy umieszczone naprzeciw siebie zbudowane są  z tych samych dźwięków różniących się tylko kolejnością.
Ogólną zasadą jest, że każdej gamie Durowej odpowiada pokrewna gama Mollowa zbudowaną na jej 6 stopniu, na ten przykład pokrewną gamy C – Dur jest gama A – Moll jeśli nie wierzysz sam policz dźwięki gamy C – Dur  a zobaczysz, że jej szóstym dźwiękiem jest A – który w tym przypadku jest dźwiękiem bazowym gamy A – moll.  Jak dalej można zauważyć pokrewną G – Duru jest E – Moll  natomiast pokrewną  A – duru jest Fis – Mol i tak jest z każdą gamą. 
Teraz wypisze wam jeszcze kilka Gam. 

Gamy Durowe 
D –  Dur : D-E-F#-G-A-B-C#
D# - Dur : D#-F-G-G#-A#-C-D
F –   Dur : F-G-A-A#-C-D-E
F#  - Dur : F#-G#-A#-B-C#-D#-F
B –   Dur : B-C#-D#-E-F#-G#-A#
Gamy Molowe 
B – Moll : B-C#-D-E-F#-G-A
D – Moll : D-E-F-G-A-A#-C
G – Moll : G-A-A#-C-D-D#-F
F – Moll : F#-G-G#-A#-C-C#-D#

Być może zastanawiasz się teraz, do czego jest Ci ta wiedza potrzebna. Zaufaj mi, to Ci się już wkrótce przyda. Nie musisz zapamiętywać schematów tworzenia gam (znajdują się pod tym tekstem), wystarczy, że zapamiętasz kolejność dźwięków gamy C-dur (a ją już na pewno znasz na pamięć), i że pokrewna gama molowa jest budowana na szóstym stopniu gamy durowej, a każdą gamę będziesz w stanie sobie rozpisać.

Sposób budowy Gamy durowej (zwanej czasem wesołą) zbudowana jest według następującego schematu:

dźwięk bazowy - 2 półtony - 2 półtony - 1 półton - 2 półtony - 2 półtony - 2 półtony - 1 półton.

Np. Gama D-Dur:  c - d - e - f - g - a - h - c


Sposób budowy gamy molowej (zwaną czasem smutną), jej schemat wygląda tak:

dźwięk bazowy - 2 półtony - 1 półton - 2 półtony - 2 półtony - 1 półton - 2 półtony - 2 półtony

Np. Gama A-Moll:  a - h - c - d - e - f - g - a

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz